یادداشت قبلی راجع به یک بند از عقد نامه که به صورت پیشفرض تو همه عقدنامه ها اومده و تقریباً همه امضا میکنن حرف زدیم، نظرات مخالف و مخالفت هایی بود، حالا نظرتون رو به بخش آخر عقد نامه جلب میکنم ببینین چه چیز هایی رو برای خانم ها اعطا کردن:

 

2- ضمن عقد نکاح، زوج به زوجه وکالت بلاعزل با حق توکیل غیر داد که در موارد مشروحه ذیل با رجوع به دادگاه و اخذ مجوز دادگاه پس از انتخاب نوع طلاق خود را مطلقه نماید

 

این موارد عبارتند از:

 

  1. استنکاف شوهر از دادن نفقه زن به مدت ۶ ماه به هر عنوان و عدم امکان الزام او به تادیه نفقه و همچنین در موردی که شوهر سایر حقوق واجبه زن را به مدت ۶ ماه ایفا نکند و اجبار او به ایفا هم ممکن نباشد.
  2. سوء رفتار یا سوء معاشرت زوج به حدی که ادامه زندگی را برای زوجه غیرقابل تحمل نماید.
  3. ابتلای زوج به امراض صعب‌العلاج به نحوی که دوام زناشویی برای زوجه مخاطره‌انگیز باشد.
  4. جنون زوج در مواردی که فسخ نکاح شرعا ممکن نباشد.
  5. عدم رعایت دستور دادگاه در مورد منع اشتغال زوج به شغلی که طبق نظر دادگاه صالح، منافی با مصالح خانوادگی و حیثیت زوجه باشد.
  6. محکومیت شوهر به حکم قطعی به مجازات ۵ سال حبس یا بیشتر یا به جزای نقدی که مجموعا منتهی به ۵ سال یا بیشتر بازداشت شود و حکم مجازات در حال اجرا باشد. در تمام این موارد، در صورتی حق طرح دعوای طلاق برای زن ایجاد می‌شود که حکم قطعی محکومیت شوهر صادر شود و مرد در زندان باشد.
  7. ابتلای زوج به هرگونه اعتیاد مضری که به تشخیص دادگاه به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و ادامه زندگی را برای زوجه دشوار نماید.
  8. زوج، زندگی خانوادگی را بدون عذر موجه ترک کند و یا ۶ ماه متوالی بدون عذر موجه از نظر دادگاه غیبت کند.
  9. محکومیت قطعی زوج در اثر ارتکاب جرم و اجرای هرگونه مجازات اعم از حد و تعزیر در اثر ارتکاب جرمی که مغایر با حیثیت خانوادگی و شئون زوجه باشد. (تشخیص این که مجازات مغایر با حیثیت خانوادگی است با توجه به وضع و موقعیت زوجه و عرف و موازین دیگر با دادگاه است.)
  10. در صورتی که پس از گذشت ۵ سال، زوجه از شوهر خود به جهت عقیم بودن و یا عوارض جسمی دیگر صاحب فرزند نشود.
  11. در صورتی که زوج مفقودالاثر شود و ظرف ۶ ماه پس از مراجعه زوجه به دادگاه پیدا نشود.
  12. زوج بدون رضایت زوجه، همسر دیگری اختیار کند یا به تشخیص دادگاه بین همسران خود به عدالت رفتار ننماید.

 

دقت کردین تو شروط ضمن عقد هیچ حقی برای مرد متصور نیست و همه عقدنامه تکلیف برای مرده و حق برای زن ایجاد کرده، چند تا نمونه ش رو براتون میتونم بیشتر توضیح بدم؛ بر اساس شروط ضمن عقدی که تو عقدنامه های ایران ثبت شده:

 

  • اگه شوهری شش ماه نفقه نده، زنش میتونه بره حکم طلاق بگیره، تازه نفقه دادن یعنی اینکه سند داشته باشی پول به حسابش ریخته باشی و الا اگه تو خونه ت خورده باشه گشته باشه با کارت تو خرج کرده باشه اون حساب نیست؛ این نفقه ندادن که الان فکر کنم دو سه میلیونی بنویسن ماهیانه،‌ چند تا تبعات دیگه داره، اگه زنی بره بابت نفقه از شوهرش شکایت بکنه، به واسطه جنبه کیفریه جرم، سوءپیشینه برای مرد میاره و قطعا قاضی بازداشت میکنه، از طرفی از روز اول عقد حساب میکنن،‌یعنی اصلا عروسی و اینکه چند ماه از خونه گذاشته رفته و اینا حساب نیست؛ مادامی که نتونی تو یه دادگاه دیگه ثابت کنی که بیخود رفته باید نفقه بدی!
  • اگه شوهری کاری داشته باشه که در شأن خانم نباشه دادگاه به وکالت از مرد به خانمه حکم طلاق میده، میبینین چقدر جالبه!(یعنی اگه خانم از بابت شغل شوهر به کلاسشون بر بخوره میتونه از شوهر طلاق بگیره)
  • اگه زنی از شوهرش بچه دار نشه، میتونه طلاق بگیره، به جای اینکه قانونی تصویب کنن برای حمایت از زوجهای نابارور!
  • اگه مردی بره زن دوم بگیره، زنش میتونه طلاق بگیره(این حق مسلم تعدد زوجات رو از مرد با همین یه شرط ساده سلب کردن، این یعنی حقی رو ناحق کردن، لطفا نیاین بحث کنین که این چه حقی و فلان، حرفم اینه اینا با این شروط ضمن عقد حقوق اساسی ای رو پایمال کردن)
  • اگه مردی 6 ماه غیبش بزنه حالا به هر دلیلی مثلا اگه تصادف کنه بره تو کما گم و گور هم بشه بابت چک برگشتی و  بیشتر از 6 ماه زن میتونه طلاق بگیره(برخی وکلا آدرس اشتباهی از مرد معرفی میکنن، زن هم میره خونه باباش میگه شوهرم نیست!!) 
  • اگه مردی معتاد باشه، یا 5 سال بره حبس زنش میتونه طلاق بگیره(یعنی به پای هم موندن و نگه داشتن زندگی کشک! یعنی توصیه به اینکه باید تو سختی ها و مشکلات و بیماری ها با هم باشیم تا زندگی رو بسازیم هم با این قوانین خنده دار و احمقانه به نظر میاد)

 

اینا چند تا از درخشان ترین مواردی بود که توی شروط ضمن عقد به آقا تحمیل میشه، یعنی حقوق اساسی و اصیل مرد رو ضایع میکنن با این شروط بعد مدعی هستن که حقوق زنان که اساسا اینها نیست پایمال شده؛ البته بازم میگم اینایی که گفتم غیر از مهریه و نفقه و اجرت المثل ایام زوجیت و امثال اینهاستا، اونار رو که کلا مرد بمیره هم از ورثه ش میگیرن!

 

حرفی نمیزنم خودتون بخونین و مقایسه کنین، قانون و محاکم در این کشور بدون هیچ حمایتی از مرد در خانواده فقط ظاهرا برای زنی حامی شدن و نتیجه ش شده به جدایی کشیدن یک سوم ازدواج ها و پاشیدن و سست شدن خانواده و عدم تمایل مردان برای ازدواج به خاطر ترس از این قوانین و مجرد بودن کلی دختر و پسر این وسط و تبعات مفسده زاش ... این یعنی این حمایت ها نه تنها به نفع زنان نیست که کل جامعه ازش متضرر میشن

 

حالا کسی هست جواب این خیانت ها رو بده،‌ جواب این حمایت کورکورانه قوانین و رویه های جاری از زنان و ضایع شدن حقوق خانواده در این کشور و؟؟

 

+ جالبه یکی هنوز نخونده منفی داده، عین استدلال برخی ها که به متن عقد نامه هم مخالفن!