نیاز به سواد اقتصادی خیلی زیادی نداره فقط بخونین ببینین چه فرق هایی دارن این دوتا:

 

سهام عدالت:

به حدود 50میلیون نفر، رایگان سهام بهترین و بزرگترین شرکت های دولتی به صورت رایگان و بدون دریافت مبلغی واگذار شد، قرار شد مالکیت اسمی این سهام به مرور از طریق پرداخت سود خود سهم به مردم منتقل شود.

 

صندوق واسطه گری مالی ETF:

تقریبا به همون تعداد نفر با مبلغ 2میلیون تومان سهامی واگذار میشه که حدود یک ساله قیمت هاش رو چنان بالابردن که عملا هر سهمی به طور میانگین از سال گذشته سه تا هفت برابر شده، حالا دولت با یه وعده تخفیف 20 درصدی میخواد نفری 2 میلیون تومان از مردم بگیره در حالی که هنوز امکان فروش این صندوق مثل سهام عدالت فراهم نیست، تازه در صورتی که فراهم هم باشه نیازمند اینه که مردم مراجعه کنند برای گرفتن کد بورسی و به کارگزاری ها مراجعه کنن، در حالی که سهام عدالت نیازی به مراجعه هیچ جا نداشت. 

 

سهام عدالت :

بعد از یک دهه بر اساس برآوردهای اولیه به  هر ایرانی از سهام عدالت چیزی در حدود 15 میلیون تومان میرسه، در حالی که هیچ کسی پولی در ازاش نداده، و اون سهام به قیمت اسمی یعنی 100 تومان عرضه شده، یعنی شما بدون دادن مبلغی 15 میلیون سهم خودت رو از شرکت های دولتی صاحب شدی و اختیار سهم خودت رو داری.

 

صندوق واسطه گری مالی ETF :

شما هنوز چیزی دریافت نکردین دو میلیون تومان باید به دولت بدین، در حالی که هر سهم موجود در صندوق رو با قیمت میانگین یک ماهه گذشته که انفجار قیمت های بورس بوده داره عرضه میشه!

 

سهام عدالت:

دولت عرضه کننده سهام عدالت نه تنها عایدی از این سهام نداشت که اون مقطع با پرداخت تسهیلات به بنگاه های زودبازده و ساخت مسکن مهر و هدفمندی یارانه ها و .... اقدامات اقتصادی سنگینی رو انچام داد.

 

صندوق واسطه گری مالی ETF :

دولت عرضه کننده این سهام به شدت داره کمبود بودجه جاری خودش رو از طریق عرضه این سهام و فروش دارایی های خودش جبران میکنه، یه حساب سر انگشتی شما تصور کنین 70 میلیون نفری 2 میلیون تومان برای خرید این سهام واریز کنن میشه صد و چهل هزار میلیارد تومن چیزی درحدود هفت درصد بودجه کل کشور در عرض دو هفته به خزانه کشور واریز بشه در حالی که عملا دولت مذکور اقدام شاخص و قابل توجهی تا حالا انجام نداده و هنوز داره طرح های دولت سهام عدالت رو افتتاح میکنه!