سالهاست خیلی ها از فساد و مافیا تو خودرو حرف میزنن و هر جا میخوان یه نقطه منفی نشون میگن مافیای خودرو نمیذاره و از این قصه ها, حالا من با دیگران کاری ندارم, فقط دارم خودم رو میگم:

 

ما امسال 3 تا ماشین خریدیم, فقط میخوام در ادامه ببنین چه سودی عاید اینجانب شده چه سودی عاید کارخونه:

 

اردیبهشت یه ماشین از بازار آزاد خریدم 500, در حالی که نرخ کارخونه 400 بود الان شده 750؛ به عبارتی کارخونه که سودی نکرده دلال اول 100 تومن و دلال بعدی که من باشم 250 تومن سود کردیم.

 

تو قرعه کشی طرح یکساله ماشین برنده شده بودم, آذر تحویل گرفتم, کل پرداختیم به خودروساز 180 میلیون بود, قیمتش الان 550 تومنه یعنی من سودی معادل 370 میلیون از ماشین کارخونه بردم.

 

تو بورس کالا ماشینی که کارخونه عرضه کرده بود 850 من خریدم 930, و قیمتش الان 1350 هست؛ یعنی کارخونه حدودا 80 بیشتر از نرخ دستوری فروشش سود کرده و من بالغ بر 420 میلیون سود کردم.

 

حالا کارخونه خودرو ساز که مجبوره کالاش رو با یه قیمتی نصف و برخی مواقع یک سوم قیمت بازار بفروشه مافیای خودروه یا امثال من که فقط کد ملی داریم و به راحتی تونستیم خودرو بخریم و چند برابر قیمت خریدمون میفروشیم مافیای خودرو هستیم؟؟

 

+ وقتی خودرو ساز رو مجبور میکنن با قیمتی که اساسا سودی نداره و کاملا ضرره (در بهترین حالت یک سوم قیمت دلاری خودروی مشابه خارجی) ماشین روانه بازار کنه معلومه که از کیفیت ش کم میشه؛

حتی نرخ بازار آزاد خیلی از این خودرو ها به نسبت هم کلاس های خارجیشون بعضا تا یک دوم قیمت ارزونتره, به قیمت دلار میگما, خب چطور توقع باید باشه یک چهارم قیمت پول کمتری بدی به کارخونه ولی کیفیت چهاربرابر بالاتر دریافت کنیم آخه, که چپ و راست سر خودرو ساز متلک و تهمت میزنیم؟؟

 

بعدا نوشت:

این مطلب یکی از جامع ترین و درست ترین مطالب علمی و اثبات شده تجربی اقتصادی هست که تا به حال دیدم و خوندم.